Brabus kiest dit keer voor de Mercedes GL 63 AMG om een Widestar-model van te maken.

De naam Widestar geeft al aan wat de kern van de aanpassingen is: de verbreding van de GL 63 AMG. Dat is al geen smalle auto, maar de bodykit van Brabus maakt het acht centimeter breder.

De bodykit is er niet alleen maar om angstige automobilisten van de linkerbaan te jagen, de luchthappers zorgen ook voor meer koeling voor bijvoorbeeld de remmen en ook de lift van de vooras wordt door het pakket gereduceerd.

Aan de achterzijde van de auto monteert Brabus een grote diffuser en een dakspoiler. Het Brabus-uitlaatsysteem heeft een zogenaamd butterfly valve dat het geluid van de biturbo V8 in z'n volle glorie kan vrijgeven als de bestuurder zich niet om vijf uur 's ochtends in een slaperig dorpje begeeft.

Wielen

Wat betreft de wielen pakt het bedrijf ook flink uit: ze hebben op de Widestar een diameter van 23 inch. Met enige tegenzin meldt Brabus dat je ook wielen met een diameter van 21 of 22 inch  kunt bestellen. Sowieso bevinden zich forsere remschijven achter het nieuwe lichtmetaal.

Gelukkig maakt de Brabus z'n uiterlijke dikdoenerij waar met extra kracht. De 5,5-liter V8 biturbo is na behandeling door de ingenieurs uit Bottrop goed voor 620 pk. Normaliter is dat 557 pk. Het maximumkoppel stijgt van 760 naar 820 Nm. De sprint naar 100 km/h kost 4,7 seconden en de topsnelheid is 280 km/h. De snelheidsmeter loopt zelfs door naar 320 km/h.

Aluminium pedalen, Brabus-schakelflippers voor de automaat en diverse chique bekledingsstoffen voor het interieur maken het plaatje af. De prijs van dit fraais is nog niet bekend.

Bekijk foto's van de Mercedes-Benz GL-klasse in groot formaat