Het Chinese concern Guangzhou Automobile Group profiteert van de groeiende Chinese automarkt. Het gaat miljoenen investeren om z'n productie te vergroten.

Waar de Europese autoverkopen nu niet bepaald hoogtij vieren, daar gaat het in China stukken beter. Diverse automerken zoeken er hun heil, de Chinese consument blijft immers auto's kopen.

Het aantal verkochte auto's neemt jaarlijks toe, en daar begint ook de Chinese auto-industrie van te profiteren. De export van in China geproduceerde personenauto's is in het eerste kwartaal van dit jaar met  24 procent gestegen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Investeren

De Guangzhou Automobile Group, de zesde grootste Chinese autofabrikant, gaat zo'n 250 miljoen euro investeren om z'n jaarlijkse productie te verdubbelen. Het concern staat vooral bekend om z'n joint-ventures die het heeft met Honda, Isuzu, Fiat, Toyota en voorheen Peugeot.

Dergelijke samenwerkingsverbanden zijn door de Chinese overheid verplicht gesteld voor het in China produceren en verkopen van auto's die niet uit het land zelf komen.

Trumpchi

Ook een eigen automerk is terug te vinden in het portfolio van de Guangzhou Automobile Group: Trumpchi. Het merk verkoopt momenteel de GA5, een forse sedan, en de GS5, een cross-over zoals we die ook bij ons veel op de weg zien. Guangzhou zal zo'n 140 miljoen euro in Trumpchi pompen om ook hier te productie van te vergroten. 

Bekijk 2 foto's in groot formaat