'Auto veel minder zuinig dan maker beweert'

Nieuwe auto's verbruiken gemiddeld een kwart meer brandstof en stoten dus ook flink meer CO2 uit dan fabrikanten beweren. Dat stelde de milieuorganisatie International Council on Clean Transportation (ICCT) dinsdag op basis van een eigen studie.

De kloof tussen de beloftes die autofabrikanten doen in hun brochures en de harde realiteit, is daarmee het afgelopen decennium fors groter geworden. Volgens ICCT was het verschil 10 jaar geleden nog 10 procent.

Vooral Duitse luxemerken als BMW, Audi en Mercedes blijken veel minder zuinig dan de makers willen doen geloven. Zij verbruiken respectievelijk 30, 28 en 26 procent meer brandstof dan in de catalogus wordt vermeld.

Bij het Japanse Toyota is de afwijking 15 procent en voor de Franse fabrikanten Renault en PSA Peugeot Citroën ongeveer 16 procent.

Auto's

ICCT zegt voor het rapport bijna een half miljoen auto's van particulieren en bedrijven te hebben onderzocht. Volgens de organisatie passen fabrikanten slimme trucs toe om testresultaten in hun voordeel te beïnvloeden. Zo testen zij met speciale banden en onder onrealistische omstandigheden waarbij de weerstand veel lager ligt dan op de openbare weg.

Milieudefensie reageert verbolgen over de uitkomsten van de studie. ''Het is niet eerlijk richting de consument die meer brandstof verbruikt dan verwacht, maar het betekent ook dat de luchtvervuiling en klimaatschade veel hoger is dan wordt berekend op basis van deze cijfers,” zei Ivo Stumpe van de milieuorganisatie.

Cijfers

Minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) verwees bij het afschaffen van de 80-kilometerzones naar steeds schoner wordende auto's.

Milieudefensie hekelt het gebruik van deze omstreden informatie bij het maken van verkeersbeleid. ''Op basis van deze papieren werkelijkheid geven we zogenaamd zuinige auto's belastingvoordeel en verdedigen politici het verhogen van de maximumsnelheid. Terwijl al lang bekend is dat de cijfers die autofabrikanten leveren niet deugen."

Lees meer over:
Tip de redactie