Ecoboost-techniek voor Smart

Daimler en Ford gaan hun samenwerking verder uitbreiden. Als resultaat heeft Daimler bij de ontwikkeling van nieuwe motoren kunnen putten uit de techniek van de Ecoboost-motoren.

Automotive News meldt dat de Daimler-ingenieurs de kennis van Ford gebruiken bij de ontwikkeling van nieuwe driecilinder turbomotoren. Daimler gaat die gebruiken voor de nieuwe Smart-familie en Renault-Nissan is ook van plan deze driecilinders in te zetten. Een woordvoerder van Daimler zei 'onder de indruk te zijn van de prestaties en lage uitstoot van de Ecoboost-driecilinder'.

Smart heeft zichzelf een CO2-uitstoot van 96 g/km ten doel gesteld voor de driecilinder. Het blok komt in verschillende vermogensvarianten beschikbaar in de nieuwe ForTwo en de ForFour, die ook weer terugkeert van -lang- weg geweest.

Het is geen zuiver filantropische actie van Ford: als wisselgeld mocht het concern kijken naar de techniek achter Mercedes-Benz' nieuwe Euro 6-motoren. De viercilinder in de nieuwe E-klasse voldoet al aan deze eisen en de Ford-ingenieurs willen maar wat graag ook deze kennis gebruiken.

Daimler, Renault-Nissan en Ford werken ook al samen op het gebied van brandstofceltechniek. Het doel van de concerns is om vanaf 2017 waterstofauto's in serieproductie te nemen.

Tip de redactie