Het doek is gevallen voor Project Better Place. Het mobiliteitsinitiatief heeft z'n faillissement aangevraagd.

Afgelopen zondag heeft Better Place z'n faillissement aangevraagd bij het Central District gerechtshof. Dat meldt de krant The Times of Israel.

De situatie was onhoudbaar nadat bekend werd dat Better Place nog zo'n 500 miljoen dollar extra nodig zou hebben om de komende jaren te overleven. In de afgelopen jaren heeft het bedrijf al zo'n 800 miljoen dollar uitgegeven.

Een woordvoerder van Better Place treurde uiteraard over de gebeurtenissen: "Dit is een extreem vervelende dag, waarop een poging om minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen faalde. Helaas bleek de weg naar realisatie van de plannen te veel hobbels te bevatten. Op technisch gebied waren we succesvol, elders helaas niet."

Lange wachttijden

Eén van de hobbels waar de woordvoerder het over heeft, is het feit dat de bezitters van grote vloten elektrische auto's -een belangrijke doelgroep voor Better Place- in de praktijk het mobiliteitsconcept niet zagen zitten. Als er een te groot aantal auto's tegelijkertijd van accu's moet wisselen, betekent dit lange wachttijden.

Bovendien heeft alleen Renault het project gesteund, de andere fabrikanten ontwikkelden liever elektrische auto's voor de conventionele laadsystemen.

Zodoende was alleen de Renault Fluence geschikt voor het accu's wisselen bij Better Place.

Bekijk 2 foto's in groot formaat