De Peugeot 308 gaat met pensioen. Z'n opvolger heet niet 309, maar gewoon weer 308.

Peugeot heeft zich flink wat moeite getroost om de nieuweling tot een succesnummer te maken. Het belangrijkste nieuws is toch wel dat de 308 een heel stuk lichter wordt: gemiddeld zo'n 140 kilogram.

Dat zorgt voor een lichtvoetiger weggedrag, betere prestaties en een lager verbruik. Het effectieve dieet is vooral het gevolg van het gebruik van een nieuw platform, dat de naam EMP2 heeft meegekregen.

Volgens de informatie die we nu hebben, is de nieuwe 308 4,25 meter lang en 1,46 meter hoog. De bagageruimte heeft een inhoud van 470 liter. Het interieur toont onmiskenbaar de familiebanden met de 208, Ook hier het kleine stuurwiel met hoog daarachter de klokken en op de middenconsole een 9,7-inch touchscreen voor het infotainment.

Minder CO2

Peugeot zegt nog weinig over de motoriseringen, maar er worden de bekende drie- en viercilinders onder de kap met vermogens die starten bij 82 pk weer verwacht . Voor de lease zal de 1.6 e-HDi belangrijk zijn. Of er ook weer een 308 GTI komt, is nog maar de vraag.

Wel wil Peugeot al zeggen dat er een 308 komt met een CO2-uitstoot van 'minder dan 85 g/km'. Daarmee zou de 308 qua uitstoot de maatstaf in z'n klasse worden bij de spaardiesels.

Peugeot toont de nieuwe 308 op de IAA in Frankfurt voor het eerst aan het grote publiek. In de herfst moet-ie bij de dealers staan.

Bekijk foto's van de Peugeot 308 in groot formaat