Bij het bellen van de importeur over de spyshots van de WRX STI kwam ons al ter ore dat de auto voorlopig niet op de planning staat. Nieuwe berichten doen ons vrezen dat de auto sowieso niet meer naar Europa komt.

In een interview met Autocar zegt Paul Tunnicliffe, directeur van Subaru UK, namelijk: "Subaru is nu primair een SUV-merk.

Het WRX-label is belangrijk geweest, maar de tijden veranderen. De Europese Unie heeft strikte eisen op het gebied van de gemiddelde CO2-uitstoot van je gamma, en daarom is het lastig om hier een WRX STI in het gamma te hebben. Tenzij je als merk veel elektrische auto's en hybrides verkoopt."

Verzekeringspremie

Tunnicliffe voert verder aan dat de Engelse verzekeringspremie voor WRX STI's hoog is en dat de koers van de yen ongunstig is. De laatste exemplaren van de huidige generatie zijn door de Engelse importeur daarom met een korting van 5.000 pond de deur uit gedaan. Die verslechterde marktpositie van de WRX STI geldt dus al voor Engeland, traditioneel een land met een zwak voor hot hatches en performance auto's.

In Nederland heeft de WRX STI nog een extra molensteen om z'n nek, een forse CO2-taks vanwege de relatief hoge uitstoot van de turbomotor. Hierdoor is de vanafprijs inmiddels gestegen naar 69.995 euro.

De Nederlandse importeur vertelde ons laatst al dat de nieuwe WRX STI niet voor dit jaar en ook niet voor volgend jaar op de planning staat. Dit, in combinatie met de uitspraken van Tunnicliffe, doet vrezen dat de productieversie van de fraaie WRX Concept uit New York Europa nooit zal bereiken...

Bekijk foto's van de Subaru WRX STI in groot formaat