Langzaamaan druppelen de kwartaalcijfers van de grote fabrikanten binnen en de volgende in de rij is Hyundai. Zelfs bij de Koreanen, die het gezien de crisis relatief goed doen, vallen er nu klappen.

Hyundai sluit het eerste kwartaal van dit jaar af met een winst van 2,1 biljoen Koreaanse won. Dat is ongeveer 1,45 miljard euro en daarmee scoort de fabrikant een vijftien procent lagere winst ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het is het tweede kwartaal op rij dat er minder winst wordt geboekt bij Hyundai.

Dat is mede te wijten aan de sterke won, met name ten opzichte van de Japanse yen is die munt sterk in waarde gestegen. Daardoor wordt de export minder aantrekkelijk.

Daarnaast heeft Hyundai in eigen land te kampen met stakingen. Weekenddiensten worden consequent niet gedraaid, waardoor er minder auto’s gebouwd worden.

Om het tij te keren kijkt Hyundai naar mogelijkheden om overzees te gaan produceren, onder meer in de VS. Daarnaast zet het merk in op China, waar het afgelopen kwartaal  een recordaantal auto’s verkocht.

Er gingen maar liefst 260.716 vehikels naar China. Op ons continent begint Hyundai de gevolgen van de crisis te voelen. In het eerste kwartaal daalde de afzet met elf procent, met name de i10 en de ix35/Tucson verkochten flink minder.