BMW zal op de Shanghai Auto Show een nieuw merk lanceren dat tot stand is gekomen in samenwerking met het Chinese Brilliance.

De bedoeling is dit merk ook te gaan verkopen buiten China, waarbij de Europese markt niet wordt uitgesloten.

De informatie is afkomstig van BMW’s sales-verantwoordelijke Ian Robertson, aldus Automotive News Europe. Automerken die in China willen produceren zijn verplicht als tegenprestatie in samenwerking met een Chinese partner een nieuw merk te introduceren. In de huidige situatie worden Chinese auto’s vooral in China zelf verkocht, en die situatie stemt niet tot tevredenheid bij de regering van het land.

China

De verwachting is dat de auto die voortvloeit uit de samenwerking tussen BMW en Brilliance gebaseerd zal zijn op een van de auto’s die BMW nu al bouwt in China. De X1 en 3-serie behoren daarbij tot de kanshebbers.

In 2007 deed Brilliance ook al eens een poging om voet aan de grond te krijgen in Europa. In Duitsland was toen de BS6 sedan te koop, maar door tegenvallende crashtestresultaten en de negatieve publiciteit die daaruit voortvloeide verdween het merk in 2010 weer van de markt. Buiten Europa gaat het beter: in onder meer Egypte is het Chinese product nog steeds te krijgen.

Bekijk 4 foto's in groot formaat