Jaguar brengt een auto op de markt, die vooralsnog onder de codenaam XS door het leven gaat.

Deze auto komt onder de XF in het gamma te staan en gaat het opnemen tegen auto's als de BMW 3-serie, Mercedes C-klasse en Audi A4.

Het lijnenspel van de auto is nog een mysterie, we weten alleen wel 100 procent zeker dat de auto er niét zoals dit prototype uit gaat zien. Dit is namelijk een 'mule', een auto met een provisorisch koetswerk om de onderhuidse techniek te kunnen testen.

Autocar meldt dat de kleine Jag ook de Premium Lightweight Architecture (PLA) krijgt. Deze debuteerde in de nieuwe Range Rover.

Het is een lichte, maar tegelijkertijd ook een dure oplossing door toepassing van aluminium. De pluspunten (betere rijeigenschappen, een laag verbruik) lijken zwaarder te wegen dan de minpunten.

Net iets anders

Topman Adrian Hallmark heeft in een interview al wat prijsgegeven over de XS: "Je moet niet 'gewoon' een rivaal voor de bestaande modellen in een segment brengen, een nieuwe creatie moet net een beetje anders zijn. Of er alleen een sedan komt? Nee, andere merken hebben ook een breed gamma met stationcars, cabrio's en coupéversies. Je moet flexibel zijn in dit segment."

We rekenen op viercilinder turbomotoren en V6 Supercharged blokken onder de kap van de XS. Ook een diesel zal uiteraard niet ontbreken. Een XS-R performance versie zou goed een V8 Supercharged onder de kap kunnen krijgen. We verwachten een eerste levensteken van de XS in 2014.

De Jaguar-importeur meldt ons overigens dat het in productie gaan van een kleine Jaguar vanuit Engeland nog niet officieel bevestigd is. De woordvoerder kon onze informatie dus bevestigen noch ontkennen.

Bekijk foto's van de Jaguar XS in groot formaat