In het eerste kwartaal van dit jaar is de gemiddelde filezwaarte flink afgenomen. Met name rond Amsterdam en Utrecht mogen we de handjes dichtknijpen.

Dat blijkt uit cijfers die de ANWB maandag presenteerde. De heftigheid van files wordt over het algemeen bepaald door de filezwaarte, die wordt berekend door de lengte te vermenigvuldigen met de duur van de file.

Deze filezwaarte is in het eerste kwartaal van dit jaar met veertig procent gedaald vergeleken met de gemiddelde filezwaarte van het eerste kwartaal van de afgelopen zeven jaar. Met name in de regio's Amsterdam en Utrecht stonden kortere files, landelijk gezien was een forse daling waar te nemen in de avondspits.

Sneeuw

De filezwaarte had nog lager kunnen liggen als het dit jaar niet zo veel gesneeuwd had. In de ochtendspits van 15 januari zorgde de sneeuw voor een recorddrukte op de Nederlandse wegen. Op het hoogte-/dieptepunt om 08:30 stond er maar liefst 1.007 kilometer file. Ook een maand later hadden we een zware dag, en wel op woensdag 6 februari. Door de sneeuw stond er 530 kilometer file tijdens de ochtendspits.

Op de A50 Arnhem-Eindhoven stonden we massaal vast tussen de knooppunten Grijsoord en Ewijk, het grootste knelpunt van het afgelopen kwartaal. Wel wordt daar hard gewerkt om de A50 tussen Valburg en Ewijk te verbreden. 

De top-10 knelpunten van het eerste kwartaal van dit jaar

1. A50 Arnhem-Eindhoven tussen Grijsoord en Ewijk
2. A28 Zwolle-Utrecht tussen Nijkerk en Leusden
3. A20 Hoek van Holland-Gouda bij knooppunt Kleinpolderplein
4. A28 Utrecht-Zwolle tussen Utrecht en Amersfoort
5. A9 Alkmaar-Amstelveen tussen Velsen en Rottepolderplein
6. A27 Utrecht-Breda tussen Lexmond en Gorinchem
7. A10 West-Zaanstad bij de Coentunnel
8. A27 Almere-Utrecht tussen Hilversum en Bilthoven
9. A16 Breda-Rotterdam tussen knooppunt Ridderkerk en Terbergseplein
10. A13 Den Haag-Rotterdam tussen Delft en Berkel en Rodenrijs

Bekijk 3 foto's in groot formaat