Mitsubishi plaatste heel netjes een tweetal persberichten online over een duo gesmolten accu's, waaronder één in de nieuwe Outlander PHEV.

Autoweek vroeg Mitsubishi Nederland om een toelichting.

Één batterij ontkwam niet aan een vurig noodlot toen hij smolt in de Mizushima fabriek. Een tweede accu zorgde voor een schrijnender geval, een dealer in Yokohama kreeg z'n auto namelijk niet meer van z'n plek na hem 'aan de lader te hebben gehangen'.

Een gesmolten plek op de grond deed vermoeden dat er iets mis was, een van de cellen van het accupakket van de Outlander PHEV bleek gesmolten te zijn.

De leverancier van de accu's zegt twee weken nodig te hebben om de oorzaak te vinden. In Nederland zijn inmiddels al meer dan 5.000 orders geplaatst voor de voorlopig nog bijtellingsvrije Mitsubishi. Welke gevolgen heeft dit voor Nederland?

Geen zorgen

Mitsubishi Nederland maakt zich geen zorgen, maar kan er verder nog niet veel over zeggen. "De voor Nederland bestemde Outlanders moeten nog geproduceerd worden, daar begint Mitsubishi in de tweede helft van april mee."

"Als de oplossing gewoon binnen die aangegeven twee weken wordt verholpen, zien wij geen reden om te verwachten dat er problemen zullen ontstaan voor de Nederlandse levering".

Wijzigingen

Het schijnt dat de leveranciers van de accu's onlangs een wijzigingen heeft doorgevoerd aan het productieproces. De twee heetgebakerde accu's zijn van ná deze aanpassing. "Er wordt vermoed dat daar iets fout zit, maar dat zal over twee weken blijken", aldus Mitsubishi Nederland.

Vooralsnog geen reden voor paniek dus, mocht de oorzaak van het probleem gevonden worden. Wie een Outlander PHEV heeft besteld kan dus met een gerust hart de paasdagen tegemoet zien.

Bekijk foto's van de Mitsubishi Outlander in groot formaat