In New York heeft Hyundai de aangescherpte Equus gepresenteerd, een model dat zich moet kunnen meten met de BMW 7-serie en de S-klasse van Mercedes-Benz.

Ook de Audi A8, Lexus LS en de XJ van Jaguar zijn volgens Hyundai niet langer meer veilig.

Wat uiterlijk betreft zitten de grootste wijzigingen in een nieuwe voorbumper en grille, nieuwe 19-inch wielen, aangepaste zijspiegels, led-mistlampen en een nieuwe lakkleur. Ook het interieur van de forse Koreaan krijgt wat nieuwigheidjes.

Zo zijn het instrumentenpaneel en de middenconsole opnieuw gestileerd, hetzelfde gaat op voor het stuurwiel en de versnellingspook. Wat aankleding betreft valt er te kiezen uit nieuwe leer- en houtafwerkingen.

Op het gebied van rijdynamiek biedt Hyundai een onderstel aan dat in drie standen is te zetten: sport, normal en snow. De Koreanen beloven een zeer comfortabel weggedrag dankzij de luchtvering. 

Veiligheidsgebied

Ook op veiligheidsgebied krijgt de Equus de beschikking over wat nieuwe foefjes. Naast een head-up display krijgt de Hyundai een camerasysteem dat de omgeving rond de auto in de gaten houdt en dodehoekherkenning met zich mee.

Qua uitrusting doet de Equus niet onder voor z'n concurrenten, alles zit erop en eraan. Leuk geintje: het topmodel krijgt een systeem met zich mee dat de deur het laatste stukje zelf dichttrekt. 

Achttrapsautomaat

Onder de kap van de Equus ligt een 5.0-liter V8 die 429 pk levert. Gekoppeld aan een achttrapsautomaat zorgt dit uiteraard voor een smeuïge rit.

Het is niet waarschijnlijk dat wij op korte termijn een dergelijke Koreaanse gigant op de Nederlandse wegen zullen zien. Hyundai heeft het hier ooit geprobeerd met de XG, maar een doorslaand succes was deze slee bepaald niet.

Bekijk foto's van de Hyundai Equus in groot formaat