De buiten- en binnenkant van de nieuwe Mercedes S-klasse kent inmiddels weinig geheimen meer voor ons.

Nu komt Das Haus echter zelf met officieel fotomateriaal naar buiten, inclusief bijbehorend persbericht met alle ins en outs van de (binnenkant van de) auto.

Op het officiële fotomateriaal van de buitenkant moeten we nog even wachten maar een verrassing zal dat niet meer zijn aangezien we de auto vorige week al helemaal naakt betrapten. Mercedes heeft nu het persbericht met betrekking tot de binnenkant wereldkundig gemaakt en we lopen de hoogtepunten even met je langs.

Wielbasis

Allereerst meldt Das Haus ons dat de nieuwe S-klasse voor het eerst in z’n historie is ontwikkeld met de lange wielbasis als uitgangspunt en dat de versie met kortere wielbasis hiervan is afgeleid – in plaats van andersom. Volgens Mercedes omdat de S-klasse in China, Japan en de VS geldt als ‘representatielimousine’ en dat de eigenaar dus over het algemeen op de achterbank in plaats van de bestuurdersstoel zit.

De wielbasis van de verlengde (of ‘normale’, zo je wilt) versie bedraagt 3.165 mm, de korte wielbasis meet 3.035 mm. Binnenin introduceert Mercedes een aantal op comfort gerichte noviteiten, zoals de Energizing massagefunctie volgens het ‘hot stone’ principe, dat werkt met 14 individueel opblaasbare kussens waarvan er vier tot 55 graden verwarmd kunnen worden.

Beenruimte

Wie het Chauffeur-pakket bestelt, heeft tot 77 mm meer knie/beenruimte omdat de passagiersstoel 40 mm verder naar voren geschoven kan worden.  Bij de S-klasse met korte wielbasis kun je kiezen uit een normale achterbank of een achterbank met twee afzonderlijk instelbare zittingen waarvan de leuning in een hoek van 19 tot 37 graden versteld kan worden.

Bij de LWB-versie (die met lange wielbasis) is dat ook mogelijk, plus nog een aantal extra mogelijkheden, waaronder een nog verder te kantelen (tot 43,5 graden) leuning en extra kussens voor de hoofdsteunen. .

Op veiligheidsgebied introduceert Mercedes het Pre Safe-pakket voor de achterpassagiers, inclusief (verlichte) gordelslotbrenger, de ‘gordelbag’ (een soort airbag aan de gordel vast) en de ‘kussenbag’, die voorkomt dat de achterpassagier bij een aanrijding onder z’n gordel doorglijdt wanneer de stoel in de ligstand staat.  

Klimaat

Het klimaat aan boord wordt in de peiling gehouden door het Air Balance-pakket met onder andere luchtfiltering, ionisatie dat bacteriën elimineert en een actief parfumeringssysteem met geurtjes van Marc vom Emde. Koukleumen raden we het Warmtecomfortpakket aan met verwarmde armsteunen en portierbekleding voor en achter, een verwarmd stuurwiel en snelwerkende stoelverwarming voor en achter.

Op multimediagebied vinden we zaken als Google Maps, waarbij de mensen achterin de rit kunnen volgen zoals in een vliegtuig, en uiteraard kan de auto ook als mobiele internet-hotspot dienen. Elke passagier kan individueel bepalen wat hij/zij wil zien/horen op radio, TV, internet, navigatie of DVD.

Audio

Liefhebbers van het betere audiowerk kunnen opteren voor een Burmester Surround Soundsystem met 13 luidsprekers (590 Watt) of het Burmester High-end 3D Surround Sound System met 24 luidsprekers van totaal 1.540 Watt. Het merendeel van alle functies aan boord worden bediend en bekeken via twee ‘zwevende’ 8:3 hoge-resolutie kleurendisplays met een doorsnede van 30,7 cm.

De nieuwe Mercedes S-klasse staat niet op de autobeurs van New York die morgen van start gaat en volgens de Nederlandse importeur ook niet volgende maand op de autoshow van Shanghai. Op de IAA in Frankfurt staat-ie sowieso wél, maar dan zitten we al in september. De woordvoerster van Mercedes Nederland meldt dat de S-klasse ‘in de tweede helft van dit jaar’ bij de Nederlandse dealers staat. 

Bekijk foto's van de Mercedes-Benz S-klasse in groot formaat