Alleen een verdubbeling van de verkopen kan Seats toekomst veiligstellen. Dit oppert Seat-baas James Muir.

Als Seat op het huidige niveau blijft presteren, is het op de lange termijn gedaan met het Spaanse merk. James Muir, de topman van Seat, benadrukt dat zijn merk tenminste tweemaal zoveel auto’s moet gaan verkopen dan nu het geval is. Alleen dan kan Seat een gezonde toekomst tegemoet zien.

Vorig jaar verkocht Seat 320.000 auto’s, en Muir heeft de target dus gezet op het dubbele van dat aantal om succesvol te blijven opereren. “Maar”, benadrukt hij, “op langere termijn zullen autoproducenten tegen de miljoen auto’s per jaar moeten verkopen, wil hun voortbestaan geen gevaar lopen.”

Investeringen

“Maar het gaat net zo zeer om winst als om volume”, vervolgt Muir. “Op de korte termijn komt dat er voor ons op neer dat de investeringen die het moederconcern in de Leon heeft gedaan, vertaald moeten worden in verkopen. Elke investering moet zich terugverdienen. Alleen op deze manier kunnen we ons binnen de Volkswagen-groep een grote mond veroorloven en meer investeringen afdwingen.”

Seat zet dus hoog in op goede verkopen van de nieuwe Leon. Het merk zou daarnaast bezig zijn met de ontwikkeling van een concurrent van de Nissan Qashqai, gebaseerd op het MQB-platform. Net als andere autoporoducenten zoekt Seat naar uitbreidingsmogelijkheden in alle hoeken van het crossover marktsegment, van klein tot groot.