Chinese Volvo-dealers blijken op grote schaal te hebben gefraudeerd met de verkoopcijfers om in aanmerking te komen voor kortingen van de fabriek.

Dealers die hun verkooptargets halen, komen in aanmerking voor korting van de fabrikant.

Veel Chinese Volvo-dealers die hun doelstelling niet dreigden te halen, hebben hun verkoopcijfers kunstmatig opgekrikt om die bonus toch binnen te halen, zo is gebleken uit een intern onderzoek van Volvo.

Duizenden Volvo’s die nooit zijn verkocht in 2011, verdwenen wel als zodanig in de administratie. Om de boekhouding toch sluitend te krijgen, werden een jaar later juist minder auto’s opgegeven dan er daadwerkelijk verkocht werden.

Dat verklaart de verkoopdaling van 11 procent in 2012, wat nu eigenlijk een stijging van 15 procent blijkt te zijn. Volgens een anoniem Volvo-directielid zou ongeveer de helft van de 151 Chinese Volvo-dealers hebben gefraudeerd met de verkoopaantallen.

Transparancy issue

Een woordvoerder van Volvo, dat in handen is van de Chinese Zhejiang Geely Holding Group, bevestigde tegenover Automotive News Europe dat Volvo een 'transparancy issue' heeft met de verkoopcijfers maar dat het geen financiële  gevolgen heeft. 

Volgens de anonieme bron binnen het Volvo-management waren in 2011 ongeveer 7.000 van de 47.140 verkochte Volvo’s in China 'nep'. In 2012 vielen de verkopen met 11 procent terug naar 41.989 auto’s. Dat aantal klopte ook niet omdat hier de 7.000 van het jaar ervoor bij zaten, die juist weer niet werden meegenomen in de boekhouding. Het officiële getal over 2012 had 45.896 moeten zijn.

Pijnlijk

"We denken dat we de problemen hebben opgelost maar het was een pijnlijk proces", verklaart het anonieme Volvo-directielid tegenover persbureau Reuters. Volgens hem viel de schade mee omdat Volvo een auto als 'verkocht' registreert op het moment dat deze bij een dealer wordt afgeleverd, niet pas wanneer de dealer hem verkoopt aan een klant.

Wel gaf hij aan dat het door de fraude – de te positieve verkoopcijfers - lastig was om de populariteit van de afzonderlijke modellen te peilen en om snel in te kunnen spelen op veranderende vraag.

Daardoor werden er soms te veel auto’s bij een bepaalde dealer afgeleverd. Dit alles draagt niet bij aan Volvo’s plan uit 2011 om in 2012 de verkopen in China te verdubbelen naar 800.000. Volvo gaat nu regelmatig de voorraden van dealers controleren om toekomstige fraude tegen te gaan.

Bekijk 4 foto's in groot formaat