Aston Martin viert het honderdjarig bestaan met een zeer gelimiteerde versie van een roadster, CC100. Bovendien komt het prestigieuze Engelse merk met een Rapide op waterstof.

Beide auto’s debuteren tijdens de 24-uursrace op de Nürburgring. Dit evenement vindt plaats van 17 tot 20 mei. Bij het ontwerpen van de CC100 kijkt Aston Martin met een schuin oog naar de DBR/1 raceauto uit 1956.

Heb je die niet direct op het netvlies? Hij staat momenteel op de Autosalon van Genève. Het platform van de CC100 komt overeen met dat van de V12 Vantage, en zal dak noch portieren hebben. Of je er straks mee de straat op mag, weten we nog niet. Aston Martin wil de CC100 buitengewoon exclusief houden, want het bouwt er slechts twee exemplaren van. 

Waterstofversie

Behalve de CC100 brengt Aston Martin ook een waterstofversie van de Rapide mee naar de 24 uur van de Nürburgring. De 500 pk sterke motor loopt op zowel waterstof als benzine. Aston Martin hoopt met deze Rapide op de Nürburgring de eerste emissievrije race-pace-ronde af te leggen.

De techniek van de auto zien we waarschijnlijk op korte termijn niet terug in de auto’s uit het huidige modellengamma. Maar de technologie de schuilgaat onder de huid van de V12 showauto zou op de langere duur zomaar wel een plaats kunnen krijgen in de reguliere auto’s van de sportwagenbouwer.

Concepts

Aston Martin krijgt blijkbaar geen genoeg van feestvieren, want het heeft nog twee concepts klaarstaan, die het ter gelegenheid van het eeuwfeest in augustus zal presenteren op het Concours d’Elegance van Pebble Beach in Californië.

Naar verluidt belanden die nog voor het einde van het jaar in de showroom.

Bekijk foto's van de Aston Martin CC100 in groot formaat