Nissan en Mitsubishi hebben de handen ineen geslagen voor de ontwikkeling van een stel nieuwe kei-cars. De kleintjes komen in twee varianten op de Japanse markt.

Zo nu en dan mogen we in Europa ook even snuffelen aan een kei-car, maar deze twee nieuwelingen blijven voorbehouden aan de Japanse markt. Nissan en Mitsubishi werken momenteel nauw samen aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie blokkendoosjes.

Nissan zal zijn nieuwste telgjes gaan voeren onder de naam DAYZ. Zoals gebruikelijk verschijnt er ook een stoerdere variant op de markt, die met een aangepaste snuit als DAYZ Highway STAR door het leven zal gaan. Mitsubishi noemt z'n braafste jongstgeborene eK Wagon, zijn rebelse broertje is eK Custom gedoopt.

Vernuftig interieur

Zoals het een kei-car betaamt, zijn ook deze nieuwelingen voorzien van een vernuftig interieur. Verwacht dus een grote verzameling opbergvakjes en -netjes en stoelen en bankjes die alle kanten op kunnen schuiven. In 2014 verschijnt nog een vrucht van de Japanse samenwerking op de markt, dit wordt een 'super height wagon', een kei-car die nog meer de hoogte zal opzoeken.

Technische specificaties hebben we nog niet, maar een kei-car is pas een kei-car als z'n maximale cilinderinhoud beperkt blijft tot 660 cc en het maximum vermogen niet boven de 63 pk uitkomt. Bovendien mag de auto slechts 3,4 meter in de lengte en 1,48 meter in de breedte meten.

Deze voorschriften zijn noodzakelijk om als koper in aanmerking te komen voor de nodige fiscale voordelen. Als pure designwonders zijn de guitige Japanners nooit in het leven geroepen, al doen de ontwerpers toch vaak hun best om er iets eigenzinnigs van te maken.

Bekijk 4 foto's in groot formaat