Alpine heeft een zorgvuldig uitgekiende route uitgestippeld die uiteindelijk moet leiden tot de lancering van een nieuwe sportwagen. Een van de tussenstops op die route is Le Mans, waar Alpine dit jaar meedoet aan de 24-uursrace.

Onder de vleugels van Renault en Caterham begint het merk Alpine aan een comeback. De eerste aanzet tot een nieuwe straatauto werd gegeven met de A110-50, die volgens CEO Bernard Ollivier in 2016 in gewijzigde vorm in productie zal gaan.

Om in de tussentijd de aandacht vast te houden, zette Alpine in januari als publiciteitsstunt een vijftal rally-A110’s in bij de Rallye Monte-Carlo Historique. In juni pakt het merk pas echt uit want dan staat er op de startgrid van de 24 Uur van Le Mans een heus Alpine LMP2-prototype.

Le Mans is geen onbekend terrein voor Alpine; tussen 1963 en 1978 deed het merk 11 keer mee aan de noord-Franse slijtageslag met onder andere de M64, A210 en A442 B, de winnaar van de editie van 1978 (foto's 2 t/m 9). In 1994 schreef Alpine, ter gelegenheid van z'n 40-ste verjaardag, een A610 in, zonder veel succes. 

De LMP2-auto wordt bestuurd door Nelson Panciatici en Pierre Ragues en zal ook meedoen aan de vijf wedstrijden van de European Le Mans Series (ELMS). De derde coureur voor Le Mans wordt later bekendgemaakt.

De Alpine LMP2-auto wordt geprepareerd door het Signatec-team en wordt aangedreven door een 500 pk sterke Nissan-motor. De auto wordt op 24 maart officieel gepresenteerd in Le Castellet, tot die tijd moeten we het doen met deze ene teaserfoto. Wat dat betreft zijn de historische plaatjes een stuk boeiender.

In de video zie je een overzicht van de geschiedenis van Alpine. Vanaf 2:32 zie je de A442 B van Didier Pironi en Jean-Pierre Jaussaud als winnaar over de finish komen in Le Mans 1978.

Bekijk 9 foto's in groot formaat