AMSTERDAM - In 2005 gaat Pininfarina, bij voldoende belangstelling, 75 exemplaren van de Enjoy produceren. Hiermee viert het Italiaanse ontwerphuis het 75-jarig bestaan.

Voordat wordt besloten of de auto in productie gaat, wordt de Enjoy eerst op verschillende plekken in de wereld tentoongesteld. De aftrap was op 5 juni, tijdens de Louis Vuitton Classic, een evenement voor klassieke auto's. Deze plek is niet toevallig gekozen. Vuitton is namelijk verantwoordelijk voor het design van het interieur van de auto.


De auto heeft geen voorruit en moet dezelfde sensatie bieden als het rijden in een sportauto met open wielen

Een andere partner die is betrokken bij de ontwikkeling van de Enjoy, is Matra Automobiles. Dit Franse bedrijf, waar voorheen de Renault Avantime werd gebouwd, is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het technische deel van de auto. Als de Enjoy in productie gaat, zal hij bij Matra van de band rollen.

Toyota

De Pininfarina Enjoy stond voor het eerst op de Autosalon van Genève 2003. Het model dat nu wordt tentoongesteld, wijkt daar in details vanaf. De Enjoy weegt 850 kilo en is voorzien van een motor met 192 pk. Die krachtbron wordt betrokken bij Lotus. Oorspronkelijk is de motor afkomstig van Toyota, maar de Engelsen hebben hem danig aangepast. Deze VVTL-i motor is ook al te vinden in de Lotus Exige. Het hoge vermogen in combinatie met het lage gewicht geeft de exclusieve Pininfarina een topsnelheid van 250 km/h en de sprint van 0 naar 100 gaat in 5,2 seconden.

Pure autorijden

Pininfarina wil met de Enjoy weer terugkeren naar het pure autorijden. De auto heeft bijvoorbeeld geen voorruit en moet dezelfde sensatie bieden als het rijden in een sportauto met open wielen. Toch is het comfort zeker niet uit het oog verloren: in de helmen van de inzittenden is een intercom verwerkt die communicatie tussen beiden mogelijk maakt. Wie is uitgepraat kan het geluidssysteem van Bang en Olufsen aanzetten, dat ook in de helm is verwerkt.