Door krimpende voorraden dreigt er een structureel tekort te ontstaan aan tweedehands auto’s. Dat meldt vakblad Automotive op basis van gesprekken met CRM Used Car Management en Global Automotive Consultancy.

Volgens Automotive hadden merkdealers in januari 20 procent minder gebruikte auto’s op voorraad staan dan in 2012. Dat cijfer geldt voor de volumemerken, de voorraad bij dealers van zogenaamde ‘premiummerken’ is 12 procent kleiner dan vorig jaar. Hierdoor dreigt een tekort aan gebruikte auto’s te ontstaan, zo stelt Automotive.

"Normaal gesproken constateren we juist in de maand januari een stijging van de voorraadpositie bij merkdealers, dit lijkt er toch wel op dat we afstevenen op een structureel tekort aan aanbod van gebruikte auto’s.

Een van de oorzaken is het fiscale regime, wat een relatief groot aantal leaserijders voor juli 2012 heeft doen besluiten een kleinere, fiscaal gunstigere auto te gaan rijden. Tegenover deze nieuwverkoop stonden relatief, weinig inruilers", zegt Jeroen van den Broek, commercieel directeur van CRM used car management.

Het continu wisselende fiscale beleid van de overheid speelt ook een rol bij vraag en aanbod van occasions, stelt Rob Henneveld, eigenaar van adviesbureau Global Automotive Consultancy.

"Bestaande voorraden krimpen daardoor zonder dat er 'verkoopbare' auto’s voor in de plaats komen en dat betekent minder transactiemogelijkheden. Gericht bijkopen is de enige oplossing om de omzet en het aanbod op peil te houden en dat vergt extra inspanning", aldus Henneveld.