AMSTERDAM - Datsun is nieuw leven ingeblazen en zal als budgetmerk in opkomende markten de verkooplijsten aanvallen. Eind 2014 gaat het merk ook Zuid-Afrika bestormen.

Eerder al werd bekend dat Datsun met het Russische AutoVAZ, het concern achter onder andere Lada, bezig is met de productie van een compacte sedan. Lada-techniek met een Japanse jas voor het herboren Datsun. Vandaag maakte Nissan bekend met een nieuwe model de Zuid-Afrikaanse markt aan te willen vallen. Eind 2014 moet het eerste model in de showroom staan.

Later volgen mogelijk meerdere modelreeksen.

De heropleving van Datsun maakt onderdeel uit van Nissan's ambitieuze Power 88-plan. Het merk wil in 2016 een wereldwijd verantwoordelijk zijn voor 8 procent van het aantal geproduceerde auto's.

De tweede 8 geeft aan dat ook acht procent van de totale omzet uit autoverkopen ten goede komt aan het concern. Naast Zuid-Afrika zal Datsun ook in India, Indonesië en Rusland zijn gezicht laten zien.

Bekijk 3 foto's in groot formaat