AMSTERDAM - De Bugatti EB 16.4 Veyron gaat volgend jaar in productie. Dat tekent het Franse dagblad Libération op uit de mond van Georges Keller, die is belast met de communicatie rond de luxe merken van Volkswagen.

De start van de productie van de 1001 pk sterke en 406 km/h snelle 16-cilinder van Bugatti is al diverse malen uitgesteld. Nu wordt de tweede helft van 2005 als streeftijd genoemd. Volkswagen is al sinds 1998 bezig om het legendarische automerk Bugatti nieuw leven in te blazen.


Als de productie in het Noord-Franse Molsheim start, zullen vijftig Veyrons per jaar worden gebouwd

Georges Keller wijt het uitstellen van de productie aan het gewicht van de EB 16.4 Veyron. "Vergeleken met de concurrentie is de Bugatti nog te zwaar. De auto is nog niet perfect, vandaar dat de productie nog niet is gestart." Als de auto op de markt komt, hangt er een prijskaartje aan van een miljoen euro, en daar komen de belastingen nog bij.

Als de productie in het Noord-Franse Molsheim - de oorspronkelijke thuisbasis van Bugatti - eindelijk start, zullen vijftig Veyrons per jaar worden gebouwd. "Door alle investeringen, is het onmogelijk geworden om geld te verdienen aan de auto," aldus Keller. Voor 2009 staat een kleinere en beter betaalbare Bugatti op de planning.