AMSTERDAM - Ford komt de komende tijd uit met nieuwe motoren en transmissies. Het programma heet 'Revolution Under the Hood' en omvat onder meer twee nieuwe Duratec viercilinders, twee nieuwe CVT's, 6-traps automaten, 4WD en een nieuwe V10.

Dit jaar lanceert Ford een aantal nieuwe motoren en transmissies, die in verschillende 2005-modellen zullen worden gebouwd. Het project 'Revolution Under the Hood' is vijf jaar geleden in gang gezet om niet alleen prestaties te verbeteren, maar ook zuinigheid en emissies. Ford heeft nog nooit zo veel nieuwe aandrijflijnen geïntroduceerd in één jaar als nu.


In deze Amerikaanse Ford Focus debuteren twee viercilinder Duratec-motoren met een inhoud van 2- en 2,3-liter

Volgens Ford is er nu meer innovatie op het gebied van motor- en transmissietechniek dan op enig ander tijdstip sinds het begin van de auto-industrie 100 jaar geleden. "We moeten brandstofverbruik en emissie constant zien te verbeteren, maar tegelijkertijd kunnen we geen concessies doen aan prestaties, want dat accepteert de klant niet, " aldus Dave Szczupak, president van Ford Powertrain Operations.

Duratec-motoren

Compleet nieuw zijn de twee viercilinder Duratec-motoren met een inhoud van respectievelijk 2- en 2,3-liter, die wereldwijd gebruikt zal worden en zullen debuteren in de Amerikaanse 2005 Focus. Maar ze zullen waarschijnlijk ook in de Europese versie van de nieuwe Focus komen.Verder is er een nieuwe 4,6-liter V8 met 3 kleppen per cilinder voor de Mustang GT en een 6,8-liter V10, eveneens met 3 kleppen per cilinder, voor de Ford F-Series Super Duty.

De voorwielaangedreven modellen krijgen uitbreiding van twee CVTs, terwijl er wat betreft transmissies ook nog twee 6-traps automaten en een compleet nieuwe handgeschakelde Ricardo zesbak paraat staat. De laatste voor de 2005 Ford GT, die verder ook de beschikking krijgt over de nieuwe 5,4-liter 32-kleps MOD V8.

Verder komt er vierwielaandrijving (AWD) beschikbaar voor de Ford Freestyle, Ford Five Hundred sedan en de Mercury Montego.

De toekomst

Szczupak gelooft dat zestraps- en CVT-transmissies de toekomst hebben en verwacht dat in 2015 de helft van alle voertuigen in de V.S. daarmee zijn uitgerust. Deze nieuwe transmissies zijn compact, lichtgewicht en bieden betere prestaties bij lagere snelheden, terwijl het brandstofverbruik op de snelwegen lager zal zijn.