AMSTERDAM - De Porsche 911, jongensdroom sinds 1963, is weer geëvolueerd. De nieuwe 911 is de laatste klus van de Nederlandse ontwerpchef Harm Lagaay. Hij wordt opgevolgd door Michael Mauer.

De meest opvallende uiterlijke wijziging aan de 911 zijn de ronde koplampen. Die hebben hun vertrouwde ronde vorm weer terug. Het nieuwe gezicht is niet het enige nieuws dat de 997 - de interne aanduiding bij Porsche - biedt. Ook het motorenaanbod is namelijk vernieuwd. Zo is er voortaan de 911 Carrera met een 3,6-liter boxermotor met 325 pk. Dat is 5 pk meer dan in de huidige 911. Met de vernieuwde motor gaat de Carrera in 5 seconden van 0 naar 100 en de topsnelheid bedraagt 285 km/h. Die prestaties zijn gelijk aan die van de huidige Carrera.


Het interieur van de 911 is uitgerust met alle moderne snufjes te vinden maar heeft desondanks klassieke uitstraling

Het programma van de 997 omvat ook een Carrera S. Die heeft een nieuw ontwikkelde 355 pk sterke 3,8-liter boxer. De krachtbron levert een maximum koppel van 400 Nm. Van 0 naar 100 gaat in 4,8 seconden en de top ligt bij 293 km/h.

PASM

Voor de Carrera en de Carrera S is een nieuwe 6-versnellingsbak ontwikkeld. Daarnaast heeft de Carrera S een onderstel met actieve demping. Voor de Carrera is dit een optie. De actieve demping heeft de naam Porsche Active Suspention Management (PASM) meegekregen. De bestuurder kan hiermee kiezen tussen een soporatiefcomfortabele afstelling of een stevigere sportieve demping.

Op 17 juli wordt de nieuwe 911 in Nederland geïntroduceerd. Een geluidsfragment van de nieuwe 911 Carrera S, evenals enkele oudere 911 versies kunt u beluisteren in de Multimedia-afdeling van AutoWeek.

Designchef Lagaay

De nieuwe 911 is het laatste wapenfeit van de van oorsprong Nederlandse Porsche designchef Harm Lagaay. Per 1 juli gaat hij met pensioen. Zijn opvolger is Michael Mauer, die nu nog designchef is bij Saab.

Tijdens zijn carrière bij Porsche was Lagaay verantwoordelijk voor de ontwerpen van de Boxster, de huidige 911, de Cayenne en de Carrera GT.