AMSTERDAM - Volkswagen is in z’n streven de grootste autoproducent ter wereld te worden op zoek naar merken om de portefeuille mee uit te breiden.

Volkswagen moet op dit moment nog General Motors en Toyota voor zich dulden op de lijst van grootste autofabrikanten maar als het aan de Duitsers ligt, staan zij in 2018 bovenaan.

De onderlinge verschillen zijn klein – Toyota verkocht in 2012 9,75 miljoen auto’s, de Volkswagen Group 9,07 miljoen – dus onrealistisch is dat streven niet. Om een en ander te bewerkstelligen, is VW onder andere op zoek naar een nieuw merk om toe te voegen aan de toch al riant gevulde portefeuille.

Volgens VW-baas Ferdinand Piëch gaat het om ‘minstens één nieuw merk’ dus meerdere overnames of introducties van nieuwe merken zijn niet uitgesloten.

Alfa Romeo

We weten dat Volkswagen al jarenlang aast op Alfa Romeo maar Sergio Marchionne, het opperhoofd van Fiat, eet nog liever z’n schoen op dan dat hij het merk afstaat aan de Duitsers.

Een andere mogelijkheid is de introductie van een budgetmerk voor de groeimarkten in Azië en Latijns-Amerika. Later dit jaar wordt daarover een beslissing genomen.

Kortom: over het hoe en wat tasten we nog in het duister maar feit is dat de Volkswagen Group geen genoegen neemt met de twaalf merken die het op dit moment bezit: Volkswagen (personenauto’s en bedrijfswagens), Audi, Skoda, Seat, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, MAN, Scania en motorenmerk Ducati. Daarnaast is VW de grootste aandeelhouder van Suzuki.