AMSTERDAM - De afzet van nieuwe auto’s kent dit jaar een buitengewoon zwak begin.

Er zijn tussen 1 en 31 januari 48.036 nieuwe auto’s gekentekend; da’s bijna een derde minder dan in dezelfde periode vorig jaar, toen 70.170 nieuwe auto’s nog een eigenaar vonden.

Zelfs in de zwartste periode in veertig jaar, in 2009, lag de januariverkoop nog hoger dan nu. Vier jaar geleden rolden er in januari namelijk nog ruim achtduizend stuks meer de showroom uit.

Het geringe vertrouwen van de consument in de economie, dat zich onder andere uit in het uitstellen van dure uitgaven aan bijvoorbeeld auto’s, is een belangrijke verklaring voor de daling van de verkoopcijfers afgelopen januari.

Aangescherpt

Daarnaast zijn de uitstootgrenzen ten behoeve van de bijtelling dit jaar aangescherpt, waardoor veel zakelijke rijders hun nieuwe leaseauto nog op de rand van 2012 aangeschaft hebben. Bovag en Rai voorspellen dat de autoverkopen de komende maanden nog een verdere daling zullen vertonen.  

Vrijwel geen enkel merk verkocht afgelopen maand beter dan in januari 2012. Een uitzondering is BMW dat z’n afzet met iets meer dan vijftien procent zag toenemen. En daarmee belandt het merk op de zesde plaats in het merkenklassement. En ook Mazda weet te plussen (26,2 procent) en pakt de 21e plek.

Top 5

De top-5 ziet er in januari 2013 als volgt uit: 1. Volkswagen (5.845 stuks, marktaandeel 12,2 procent), 2. Ford (4.205/8,8), 3. Peugeot (4.110/8,6), 4. Renault (3.697/7,7) en 5. Kia (3.630/7,6). Geen enkel merk in de top-5 wist afgelopen januari beter te verkopen dan in de eerste maand van vorig jaar. Grote verliezers zijn echter Seat (-57,2 procent), Chevrolet  (-55,5) en Nissan (-49,0).

De volgende vijf modellen kenden vorige maand de grootste populariteit: 1. Volkswagen Up (2.103 stuks, marktaandeel 4,4 procent), 2. Peugeot 107 (1.824/3,8), 3. Renault Twingo (1.697 /3,5), 4. Ford Focus (1.671/3,5) en 5. Volkswagen Golf (inclusief) Golf Plus (1.565/3,3).

Bekijk foto's van de Volkswagen Up in groot formaat