AMSTERDAM - Porsche is druk aan het testen rond de poolcirkel en is nu bezig met de 911, zowel de coupé als de cabrio.

Porsche heeft een aardige vloot testauto’s meegenomen naar het hoge noorden want eerder zagen we al prototypes van de Macan, 918 en gefacelifte Panamera voorbij glijden in de Scandinavische sneeuw.

Deze keer was het de beurt aan de nieuwe 911 Turbo om zich te bewijzen onder extreem koude omstandigheden. Het testwerk met de Turbo is al een tijdje gaande; in maart zagen we ‘m al z’n testrondjes draaien op de Ring.

Maar het is natuurlijk ook wel prettig om als fabrikant te weten hoe de techniek zich houdt onder koude en gladde omstandigheden. Zoals het 4WD-systeem waarmee de Turbo standaard wordt uitgerust. Of het mechanisme van het cabriodak; je hebt liever niet dat ’t hapert bij min 20 – hoewel je je kunt afvragen of je het dak überhaupt moet openen bij dat soort temperaturen.

Drie turbo's

De aandrijving van de nieuwe 911 Turbo en Turbo Cabrio wordt verzorgd door een 3,8-liter zescilinder boxermotor met – naar verluidt – drie turbo’s, goed voor een vermogen van zo’n 520 pk. Het schijnt dat de Turbo naast vierwielaandrijving ook vierwielbesturing krijgt.

Een forse achterspoiler en extra luchthappers aan de zijkanten zijn kenmerken van de Turbo, evenals de twee dubbele uitlaten. Op een van de prototypes van de Cabrio zitten nog twee enkele uitlaten, volgens onze spionagefotograaf is dit nog een exemplaar dat stamt uit de eerste testfase van de auto.

Qua tijdsplanning is het dit jaar eerst de beurt aan de 911 GT3 om zich aan het publiek voor te stellen, daarna komt de Turbo.

Bekijk foto's van de Porsche 911 in groot formaat