AMSTERDAM - Met de Cadillac STS hopen de Amerikanen een stevigere voet aan de grond in Europa krijgen. In Amerika moet de nieuwe STS ervoor zorgen dat de Europese topmerken van hun troon worden gestoten.

Je hoeft geen twee keer te kijken om de STS als Cadillac te herkennen. Hij vertoont duidelijke familietrekken met de kleinere CTS en de XLR. De STS heeft voor het eerst sinds 25 jaar weer achterwielaandrijving. Kopers hebben keuze uit twee motoren. De eerste is een 3,6-liter V6 motor met 255 pk en een maximum van 190 Nm koppel. De STS gaat in minder dan zeven seconden van 0 naar 100 km/h.


Instappen in de STS zorgt voor geen problemen: de portieren lopen door in het dak

De tweede krachtbron is een 4,6 liter Northstar V8 met 320 pk en maximaal 238 Nm trekkracht. Daarvoor belooft Cadillac een acceleratietijd van 0 naar 100 km/h in minder dan 6 seconden. Deze V8 wordt ook leverbaar met vierwielaandrijving. De nieuwe Caddy is 4,97 m lang, 1,84 m breed en 1,46 m hoog. Daarmee is bij vrijwel even groot als een Mercedes S-klasse.

De wielbasis van de STS is 2,95 m en komt eveneens ongeveer overeen met de S-klasse, zodat het met de binnenruimte wel snor zit. De instap van de STS levert evenmin problemen op omdat de portieren een stukje doorlopen in het dak. De STS wordt in het eerste kwartaal van 2005 in Europa verwacht.

Dit jaar introduceert Cadillac ook nog de SRX crossover in Europa. Cadillac Europe hoopt van dat model dit jaar nog 600 exemplaren te verkopen.