AMSTERDAM - Lada's Kalina draait alweer een behoorlijk aantal jaartjes mee. Sinds 2004 is het model in productie, en de Russen hebben besloten hem even flink bij te schaven.

De Lada Kalina is nou niet bepaald een kaskraker op de Nederlandse markt. De kans dat je het wagentje hebt zien rijden is dan ook niet heel erg groot.

Maar vanaf 8.995 euro rijd je toch een relatief ruime B-segmenter met een 90 pk leverende 1.4 onder de kap. Ook na de facelift blijft de Kalina voor dit bedrag bij de dealers staan.

Het uiterlijk van de kleine Rus is aardig onder handen genomen. De wat iele koplampjes van de huidige Lada worden vervangen door grotere exemplaren die de Kalina een stoerdere uitstraling geven.

Andere look

De grille is anders getekend en ook de bumper heeft een andere look gekregen. De Russische tekenmeesters lijken voor de tweede levensfase van de Kalina iets meer hun best op het uiterlijk van de no-nonsense auto te hebben gedaan.

Naast de sedan (1118) en de hatchback (1119) heeft ook de stationuitvoering (1117) een bezoekje aan de plastisch chirurg gebracht. De facelift blijft bij cosmetische wijzigingen, onder de kap blijft de Kalina zoals hij al jaren is. De Kalina staat net als de Dacia Logan overigens op hetzelfde platform als de Renault Clio van de tweede generatie.

Granta

Lada heeft ook al even de Granta in het vat, het model dat wat positionering en formaat betreft de oude vertrouwde Riva/2100-reeks daadwerkelijk moet gaan opvolgen. De Kalina vulde bij ons in Nederland in ieder geval het gat op dat deze robuuste en hoekige sedan en stationwagens achterlieten.

Bekijk foto's van de Lada Kalina in groot formaat