AMSTERDAM - Het afgelopen jaar was voor Amerikaanse autoverkopers het beste sinds 2007.

Er werden bijna 14,5 miljoen vierwielers verkocht, een stijging van 14 procent ten opzichte van 2011. Reden genoeg om eens te kijken wat voor auto’s dat zijn.

In Europa zijn we niet gewend aan een verkoop top tien zonder Duitse merken, maar in Amerika kan dat best. Sterker nog: zelfs in de top twintig is geen Europees merk te bekennen. Ook de carrosserievarianten van de goedlopende modellen zijn totaal anders dan wat wij gewend zijn van de kaskrakers.

In plaats van hatchbacks en stationwagens kopen de Amerikanen liever een sedan of een pick-up. Voor de meeste mensen geen nieuws, maar het zorgt wel voor een bijzondere top tien.

Light-trucks

Veel Amerikaanse verkooplijstjes maken onderscheid tussen ‘cars’ en ‘light trucks’, maar er zijn er ook die alles op een hoop vegen. Dat hebben wij dus ook maar gedaan, temeer omdat de gemiddelde pick-up daar gewoon als personenauto wordt ingezet. Daarnaast domineren 'trucks' de verkooplijsten, dus weglaten zou een heel vertekend beeld geven.

Op één, terug van enigszins weggeweest: de F-series van Ford. Alle pogingen om de Fiesta en Focus ook in Amerika aan de man te brengen ten spijt blijft dit op en top Amerikaanse apparaat met ongelofelijke voorsprong het bestverkochte model.

Chevrolet

Op gepaste afstand volgt de grootste concurrent van de F: de Chevrolet Silverado. Onlangs is er een nieuw model gepresenteerd, dus wellicht weet de Chevy dit jaar de achterstand wat te verkleinen.

Op de derde plek vinden we de eerste ‘normale’ auto: de Toyota Camry. Ook dit is behoorlijk traditioneel, want de sedans van Toyota en Honda scoren altijd hoog in de States. De Accord schopt het dan ook tot de vierde plaats, gevolgd door kleine broertje Civic.

Honda mag het sinds het verdwijnen van de Civic Hybrid in Nederland dan vrij moeilijk hebben, maar de kans is groot dat ze dat in Japan bij het zien van deze lijst niet zoveel kan schelen. Ook in het geval van de Civic gaat het natuurlijk om een sedan, al dan niet als hybride. Daarnaast leveren de Japanners er een coupé, een carrosserievariant die wij Europeanen al sinds begin deze eeuw moeten missen bij de compacte Japanner.

Onderste helft

Dat brengt ons bij de onderste helft van de lijst. De Nissan Altima is net als de Camry en de Amerikaanse Accord een sedan die hier in de grootste helft van het D-segment zou vallen. In 2012 werd een compleet nieuw model gelanceerd.

Na de Altima volgt weer een pick-up, deze keer van dat andere Amerikaanse concern: de Dodge Ram. Net als de Ford en Chevrolet een auto die in Nederland regelmatig op de oprit van een aannemer te vinden is, maar daar dus ook voor ‘normale’ mensen een geijkte keuze is.

Na dit kleine Amerikaanse intermezzo volgen wederom twee Japanners: de Toyota Corolla en de Honda CR-V. De Corolla is hetzelfde model dat in Europa nog een tijdje naast de Auris leverbaar is geweest. We sluiten de lijst af met de Ford Escape, de auto die bij ons Kuga gaat heten.
 

  Model Aantal
1. Ford F-series 645.316
2. Chevrolet Silverado 418.312
3. Toyota Camry 404.886
4. Honda Accord 331.872
5. Honda Civic 317.909
6. Nissan Altima 302.934
7. Dodge Ram 293.363
8. Toyota Corolla 290.947
9. Honda CR-V 281.652
10. Ford Escape 261.008

Bekijk 10 foto's in groot formaat