AMSTERDAM - Voor 2013 verwachten de Koreaanse merken Hyundai en Kai men de kleinste groei in zeven jaar tijd.

Tijdens een toespraak voor werknemers heeft Chung Mong Koo, voorzitter van zowel Hyundai als Kia, de verwachtingen voor komend jaar uiteengezet.

Op 31 december 2013 moet de teller op 7,41 miljoen auto’s staan en dat is 4,1 procent meer dan in 2012.

Dat is de kleinste groei sinds 2006, toen het concern z’n afzet met 1,2 procent zag dalen. Ter illustratie: in 2012 noteerden de twee merken nog een groei van acht procent, bijna het dubbele van de prognose voor komend jaar.

Europese crisis

Volgens de voorzitter wordt 2013 een "zeer moeilijk jaar omdat de Europese crisis en de stagnerende wereldeconomie zowel de internationale als de thuismarkt beïnvloeden."  Toch is er volgens analisten weinig reden tot zorgen bij Kia en Hyundai.

De Koreanen stellen altijd relatief lage verkoopdoelstellingen en men verwacht het marktaandeel in de lastige Europese markt te kunnen vergroten.

Daarbij denken analisten dat de Koreaanse merken blijven profiteren van de groeiende Chinese markt, waar met name Hyundai een groot deel van haar afzet behaalt.