AMSTERDAM - BMW breidt het aantal kleine modellen de komende jaren flink uit. In 2013 komt de volledig elektrische i3 op de markt. Een jaar later verschijnen er twee nieuwe, compacte BMW’s.

Daarbij gaat het allereerst om een model dat onder de huidige 1-serie komt. Hoe die gaat heten? In elk geval niet 1-serie GT, vertelt BMW aan AutoWeek.

Deze kleine BMW deelt de technische basis met de nieuwe generatie van de Mini, die eind 2013 wordt gepresenteerd. Hij heeft ook ongeveer hetzelfde formaat. De nieuwe Mini zal voor het eerst niet alleen als driedeurs, maar ook als vijfdeurs hatchback verkrijgbaar zijn.

Verder maakt in 2014 BMW's eerste compacte MPV zijn opwachting. Deze auto, die als Active Tourer dit jaar al op de autoshow van Parijs als concept werd gepresenteerd, zal 2-serie gaan heten en dus niet 1-serie GT zoals eerder werd gemeld. Op zich opmerkelijk want juist de series met een oneven nummer zijn de sportievere modellen, denk aan de nieuwe 4-serie maar ook aan de 6-serie.

Dynamisch

De 2-serie, volgens BMW een dynamische MPV zowel qua design als qua rijprestaties, krijgt een langere versie van hetzelfde platform dat voor de kleinste modellen wordt gebruikt. Al deze auto’s krijgen voorwielaandrijving en kunnen beschikken over de nieuwe driecilinder motoren van BMW. De 2-serie komt bovendien als plug-in hybride op de markt.

Voor het zustermodel van de Mini is nog geen naam gekozen. Harald Krüger, lid van de raad van bestuur van BMW, zegt niet bang te zijn dat hij met deze nieuwe BMW in het formaat van de Mini concurrentie in eigen huis creëert: ''De auto’s zien er straks heel verschillend uit en de Mini blijft een auto die rijdt als een kart. De nieuwe BMW biedt die beleving niet, althans niet in die mate. Ofschoon beide auto’s van hetzelfde formaat zijn en allebei voorwielaandrijving krijgen, zullen ze heel duidelijk op verschillende kopers gericht zijn.''

In het verleden ging BMW altijd prat op achterwielaandrijving, omdat dat tot de beste wegligging en het sportiefste stuurkarakter zou leiden. Maar inmiddels heeft BMW de conclusie getrokken dat voorwielaandrijving in kleinere auto’s nu eenmaal compacter in te bouwen is en niet alleen ruimte, maar ook gewicht bespaart. Bovendien hebben tal van auto’s met voorwielaandrijving inmiddels bewezen dat dit uitdagende rijkwaliteiten niet in de weg hoeft te staan.

Bekijk 5 foto's in groot formaat