AMSTERDAM - Dat de nieuwe Ford Mondeo met de aanstaande sluiting van de Ford-fabriek in Genk ernstige vertraging oploopt, dát wisten we al. Aanvankelijk leken de S-Max en Galaxy veiliggesteld, maar de praktijk blijkt anders.

In Genk rollen de huidige generatie van de S-Max en Galaxy van de band. Tenminste, normaal gesproken. Elke verse Ford uit Genk blijft nu als 'troef achter de hand' achter slot en grendel, daar zorgen de woedende vakbonden wel voor.

De nieuwe generaties van de S-Max en Galaxy zullen net als de nieuwe Mondeo logischerwijs niet in Genk het levenslicht zien. De productie wordt verhuisd naar Valencia, en dat brengt de nodige vertraging met zich mee. Beide modellen zouden aanvankelijk in 2014 op de markt komen, maar er moet nu toch geschoven worden met de introductiedata.

Met het uitstellen van de Mondeo ligt het in de lijn der verwachting dat Ford zijn pijlen eerst op een soepele geboorte van dat model richt. In 2014 is het de beurt aan de Mondeo, de S-Max en Galaxy zouden zomaar nog een jaartje langer op zich kunnen laten wachten.

Green Car

Er is niet alleen maar slecht nieuws uit de hoek van Ford te melden. De Ford Fusion, zoals de nieuwe Mondeo in Amerika al enige tijd door het leven gaat, is door het Amerikaanse Green Car verkozen tot Green Car of the Year. Op de Autoshow van Los Angeles werd dit bekend gemaakt.

De Fusion wordt geprezen om zijn diversiteit aan zuinige aandrijflijnen. Men kan namelijk kiezen uit een hybride, plug-in hybride en een EcoBoost op gas. Met de overwinning laat Ford de Dodge Dart, Mazda CX-5 en Toyota Prius C achter zich. Die laatste is overigens een compacte hatchback op basis van de Prius zoals wij die hier kennen.

De Model S van Tesla leek alles in handen te hebben om de titel binnen te slepen, maar de hoge aanschafprijs van dit model sloot hem uit van deelname. De Honda Civic Natural Gas, Chevrolet Volt en Audi A3 TDI wonnen eerdere jaren de Green Car of the Year-award. 

Bekijk foto's van de Ford S-Max in groot formaat