AMSTERDAM - Het luxemerk van Honda is te scharen in het rijtje Lexus en Infiniti en boert behoorlijk op de Amerikaanse markt. 

Europa kent dit merk niet. In Los Angeles heeft het merk zijn nieuwe topsedan uit de doeken gedaan.

Wat direct opvalt aan het nieuwe vlaggenschip van Acura is de overdreven hoeveel lampen. Jawel, de RLX heeft er welgeteld 16. Het mogen dan wel relatief kleine led'jes zijn, het neigt misschien een beetje naar overdaad.

Om zich te onderscheiden van de concurrentie, heeft Acura de RLX volgehangen met allerlei technisch vernuft. Geheel in de stijl van groene auto's verschijnt een hybride variant ten tonele die de beschikking heeft over drie elektromotoren, een voor elk achterwiel en een gekoppeld aan de vooras. Daarmee wordt de hybride-uitvoering een vierwielaangedreven topsedan.

Achterwielen

De twee motoren bij de achterwielen zijn door een computersysteem afzonderlijk aan te sturen, waardoor de RLX een scherp te sturen slee moet worden. Gekoppeld aan een 3,5-liter V6 moet de hybride RLX een gecombineerd vermogen van zo'n 370 pk opleveren.

Wie het hybride-systeem niet bestelt, krijgt dezelfde V6 onder de kap, die uit zichzelf 310 pk naar de voorwielen stuurt. Voor wie achterwielaandrijving mist op een auto in deze klasse, hoeft niet te treuren.

Acura monteert zijn Precision All Wheel Steer-systeem op de RLX, waarmee de achterwielen lichtjes meesturen in bochten voor een directer weggedrag.

Dit ingenieuze systeem kent nog een bijzondere troef. Bij een noodstop wijzen de achterwielen naar binnen toe, waardoor het apparaat sneller tot stilstand moet komen. Stel je de beweging voor die de ski's van een skiër maken bij het afremmen. Om het gewicht van dit systeem te compenseren wordt voor de carrosserie veelvudig gebruik gemaakt van aluminium. 

Bekijk foto's van de Acura RLX in groot formaat