
Dacia Lodgy presteert niet goed in botsproef
Afgelopen weken is in Brussel hard gewerkt aan het vernielen van gloednieuwe auto's. Bij de NCAP zijn vijftien nieuwe modellen onderworpen aan de beruchte veiligheidstesten. Alle geteste modellen hebben vijf sterren binnen weten te slepen, behalve de kersverse Dacia Lodgy.
Om maar met de sterrenregen te beginnen: de Fiat 500L, Ford Fiesta en Kuga, Hyundai Sante Fe, Mercedes A-klasse, Mitsubishi Outlander, Opel Mokka, Seat Leon en Toledo, Skoda Rapid en de Subaru Forester wisten de topscore van vijf sterren te behalen.
Ook de nieuwe Range Rover, de Volvo V60 en de zevende generatie van de Volkswagen Golf mogen zich onder dit gezelschap begeven. Budgetmerk Dacia scoort beduidend minder goed, en heeft drie sterren aan de Lodgy kunnen meegeven.
De ruime Dacia scoort op alle vlakken onder het gemiddelde. De frontale klapper heeft de raamstijlen wel erg verbogen en het dak trekt goed krom ter hoogte van de B-stijl. Ook voor de achterpassagiers is het behelpen, daar schiet bij een aanrijding van voren de bodem los van de tunnel.
Voetgangers
Ook voor voetgangers is de Lodgy geen lieverdje, daar scoort hij 44 procent waar de overige deelnemers allemaal 60 procent of hoger scoorden. Als twijfelachtige kers op de taart beschikt de Lodgy ook niet over een elektronisch stabilisatiesysteem, dat binnenkort verplicht wordt op nieuw te introduceren modellen. In Nederland is het systeem een gratis optie, wat de pijn wellicht enigszins verzacht.
Michiel van Ratingen van de Euro NCAP betreurt het resultaat van de Dacia. "De Lodgy is een budgetauto, en klanten weten dat ze offers moeten maken op het gebeid van prestaties en comfort. Maar niet op veiligheid. Wij geloven dat de veiligheid van inzittenden voorop moet staan, ongeacht de prijs van het voertuig."