Nieuw hybridesysteem Honda

AMSTERDAM - Honda gaat terug naar z'n sportieve roots met een nieuw hybridesysteem. Het extra lichte en compacte systeem heeft een ingewikkelde naam meegekregen: Sport Hybrid Intelligent Dual Clutch Drive.

Het systeem is bedoeld voor compacte auto's. De aandrijflijn bestaat uit een nieuw ontwikkelde 1,5-liter Atkinson-motor, een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling en een ingebouwde elektromotor met een flink vermogen.

Honda wil nog niet zeggen hoeveel pk's en Newtonmeters dan dan precies zijn. De hybride slaat z'n energie op in lithium-ionaccu's. Door deze constructie kan de aandrijflijn de verbrandingsmotor ontkoppelen bij het rijden op lage snelheid of remmen. Volgens Honda is deze technologie tot 30 procent zuiniger dan een conventioneel hybridesysteem.

In de Amerikaanse Accord debuteert in januari 2013 een tweede aandrijflijn, de Two-motor Sport Hybrid Multi Mode Drive/Plug In. Hier zijn twee elektromotoren ingebouwd in de CVT-transmissie. Volgens Honda is dit het meest efficiƫnte hybridesysteem ter wereld.

Het systeem heeft drie modi: 'EV Drive' voor volledig elektrisch rijden, 'Engine Drive' voor kruisen op gemiddelde tot hoge snelheid en 'Hybrid Drive' als je alle kracht wilt aanspreken. Dit systeem is ook geschikt voor de ombouw naar plug-in technologie.

In de nieuwe NSX debuteert tenslotte het Sport-Handling Super Handling All Wheel Drive systeem. Achter deze ietwat lange naam gaat een geavanceerd hybridesysteem met drie elektromotoren schuil.

De NSX koppelt een nieuwe, direct ingespoten 3,5-liter V6 aan een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling en een ingebouwde elektromotor. Achterin bevinden zich ook nog elektromotoren die hun kracht naar respectievelijk het linker- en rechter achterwiel sturen.

Lees meer over:
Tip de redactie