AMSTERDAM - Honda heeft weer een nieuw klein blokkendoosje op de Japanse markt geïntroduceerd.

De N-One heeft een retro-design en moet meeliften op het succes van de kleine maar vooral hippe stadsauto's.

In juli lieten we al de eerste tekeningen zien van deze guitige Honda, en nu weten we ook hoe de N-One er in het echt uit ziet. Auto's van dit formaat zijn Japan razend populair, fabrikanten als Daihatsu en Toyota hebben een hele waslijst aan klein spul op hun menukaarten staan.

Belastingtechnisch

Om belastingtechnische redenen zijn de kleintjes meestal uitgerust met een motor die niet boven de 660 cc uitkomt. Ook deze N-One krijgt een 660 cc motortje. Wie toch iets meer pit wil in zijn kei car kan kiezen voor een variant met een turbo, deze krijgt zelfs vierwielaandrijving mee. 

Retro-design doet het vaak goed in autoland, en ook Honda doet daar nu aan mee. Het neusje van de N-One is een knipoog naar de N360 (foto 9), het schattig ogende kleintje dat eind jaren zestig ook in Nederland werd verkocht. De achterzijde doet denken aan dat van de Honda City (hier Jazz, foto 10 en 11), uit de eerste helft van de jaren '80. 
 

De kleine N-One staat in Japan voor 11.100 euro op de prijslijst.

Bekijk foto's van de Honda N-One in groot formaat