AMSTERDAM - De A1 e-tron is een auto met twee elektromotoren, een grote en een kleine, en één benzinemotor, in dit geval een driecilinder.

Audi noemt het zelf een dual-mode hybride, qua opzet is het gewoon een volle neef van het TwinDrive-systeem van Volkswagen.

Dit is niet de compacte driepitter die we inmiddels kennen uit bijvoorbeeld de Volkswagen Up. Deze benzinemotor is een 1,5 liter driecilindervariant van Audi’s 2.0 TFSI-motor met een maximaal vermogen van 130 pk en een hoogste koppel van 200 Nm.

Deze motor werkt in eerste instantie als range-extender en assisteert de 116 pk sterke elektromotor wanneer bij snelheden boven 55 km/h het pedaal wat dieper ingetrapt wordt. Boven de 130 km/h draagt de benzinemotor helemaal alleen zorg voor de aandrijving

Audi heeft drie prototypes (waaronder de Crosslane Coupe) met deze dual-mode hybirdetechniek en met één daarvan zijn we op pad geweest. Dat het hier een prototype betreft, is meteen een excuus voor het gegeven dat de motor overduidelijk het kenmerkende driecilindergeluid laat horen.

Zoiets valt bij eventuele serieproductie vrij eenvoudig de kop in te drukken met wat extra geluiddempend materiaal. Iets meer werk komt er nog kijken bij de loop van de motor.

Vergeleken met de driecilinder van BMW heeft het Audi-project nog niet zo'n verfijnde loop. Er zal nog iets meer gezocht moeten worden naar het laatste beetje balans.

Op de vraag of de driecilinder speciaal voor deze dual-mode hybride ontwikkeld is, was het antwoord ontkennend: "Dat een driecilinder een kortere inbouwlengte heeft is natuurlijk wel mooi meegenomen in combinatie met een hybride aandrijflijn. Maar we hebben nog niet besloten of deze dual-mode hybride aandrijflijn überhaupt in productie zal gaan. Nee, elke zich zelfrespecterende autofabrikant werkt momenteel uit efficiëntieoverwegingen aan driecilindermotoren en dat is bij ons niet anders."

Bekijk foto's van de Audi A1 in groot formaat