AMSTERDAM - De intensieve samenwerking tussen PSA en General Motors heeft gevolgen voor de bestaande allianties van de concerns. De samenwerking tussen PSA en BMW wordt gestopt.

Dat meldt persbureau Agence France-Presse.

Zodoende zullen PSA en BMW samen geen hybride auto’s bouwen, noch zullen ze samen een fabriek inrichten voor deze doeleinden.

Laure de Sevigny, een woordvoerder van Peugeot, heeft bevestigd dat de samenwerking met BMW van de baan is. Dat is opvallend, omdat PSA in maart nog zei dat de beklonken alliantie met GM geen gevolgen voor andere samenwerkingen had.

Heroverwegen

In juni gaf PSA al wel aan dat het de toekomst van de samenwerking met BMW aan het heroverwegen was. Het initiatief, BMW Peugeot Citroën Electrification, was in het leven geroepen voor de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen en componenten.

De alliantie tussen General Motors en PSA rust op twee pijlers. De eerste is het wereldwijd delen van platforms, componenten en modules. De tweede pijler is het gezamenlijk inkopen van goederen en onderdelen bij toeleveranciers.

Gecombineerd geven beide concerns jaarlijks 125 miljard dollar aan onderdelen uit. De overeenkomst laat GM en PSA officieel dus ruimte om ook nog andere samenwerkingen aan te gaan, maar de praktijk blijkt nu anders.