AMSTERDAM - Terwijl sommige merken dreigen door te slaan bij het design van hun auto’s, blijven de merken van de Volkswagen Groep trouw aan relatief eenvoudige pennenstreken.

Volgens ontwerpbaas Walter de’ Silva heeft minimalistisch en tijdloos design toekomst.

"De hype van flamboyant ‘overdesign’ is voorbij, minimalistische styling is de ‘look’ van de toekomst”, aldus Walter de’ Silva, hoofd design van de Volkswagen Groep.

"Clean en simpel design zoals dat van de Golf is tijdloos en dat is goed voor de merkwaarde omdat de restwaarde van de auto’s hoog blijft. We zijn ervan overtuigd dat de lange periode van ‘overdesign’ met teveel lijnen en overdreven styling op z’n einde loopt", aldus De’ Silva tegenover Automotive News tijdens de lancering van de Up in Japan.

Lijnenspel

De ontwerper is duidelijk geen fan van auto’s met een uitbundig lijnenspel. “Vouwen en lijnen in het plaatwerk en gewelfde wielkasten zijn de afgelopen jaren een ‘hotte’ designtrend geweest bij auto’s zoals de Hyundai Sonata, BMW 3-serie en de nieuwe Ford Mondeo.

Volkswagen doet er niet aan mee en daar hebben we een goede reden voor: ze beginnen er nu al oubollig uit te zien”, aldus de man die verantwoordelijk was voor onder andere de Alfa Romeo 156, Seat Leon, Audi TT en Volkswagen Scirocco.

“Mensen willen begrijpen wat ze kopen, er zit een bepaalde zekerheid in onze ontwerpen. Wanneer je dat weet, behoudt de auto z’n waarde”, besluit De’ Silva.

Bekijk 5 foto's in groot formaat