AMSTERDAM - De nieuwe Mazda 6 staat te trappelen om in het D-segment ten strijde te trekken.

Om Mazda's middenklasser extra veilige kracht te geven passen de Japanners een stapel veiligheidstechnologieën toe onder de noemer i-Activesense.

i-Activesense moet de bestuurder helpen bij het herkennen van gevaren en het verminderen van de impact van een aanrijding. Verschillende sensoren en camera's houden de omgeving van de auto in de gaten en kunnen ingrijpen indien nodig.

Veilige afstand

Mazda Radar Cruise Control (MRCC) houdt de behoudt een veilige afstand tot voorliggers bij snelheden tot 200 km/h. Mocht deze afstand te klein worden dan remt het systeem de Mazda af. Lane Departure Warning System geeft een signaal als de rijstrook onbedoeld verlaten wordt. Verder behoren dodehoekherkenning en adaptieve verlichting tot het veiligheidspakket.

De laatste tijd zien we steeds meer systemen die door middel van sensoren en cameras de omgeving van de auto in de gaten houden. Caddilac introduceerde laatst een dergelijk systeem en Volvo baarde met de komst van de S60 opzien door de daarop beschikbare veiligheidssystemen.

Op de Autosalon van Parijs wordt het volledige systeem uit de doeken gedaan.

Bekijk foto's van de Mazda 6 in groot formaat