Autobranche merkt nog niets van BTW-verhoging

AMSTERDAM - Over twee weken stijgt het BTW-tarief van 19 naar 21 procent, maar dat heeft nog niet geleid op een run op auto's.

De Volkskrant deed een inventarisatie naar de effecten van de BTW-stijging, en bekeek onder meer de autobranche.

Toyota adverteert flink met de BTW-verhoging: 'U heeft nog zeventien dagen' staat prominent in paginagrote advertenties.

"Wij verwachten niet dat de advertenties mensen zonder plannen om een nieuwe auto te kopen over de streep zal trekken", zegt Rutger Kerstiens van Toyota. "Maar het zou voor automobilisten die al latent de wens hebben een nieuwe auto te kopen net de doorslag kunnen geven dat nu te doen".

In de verkoopcijfers van auto's is het effect van de aanstaande BTW-stijging nog onzichtbaar, stelt De Volkskrant in haar zaterdageditie. Dat geldt overigens ook voor de aanschaf van keukens, badkamers en mensen die verbouwingsplannen hebben.  


Bekijk 6 foto's in groot formaat

Tip de redactie