AMSTERDAM - Het blijft rommelen rond Alfa Romeo. Niet alleen de introductie op de Amerikaanse markt lijkt weer vertraging op te lopen.

Dat meldt Automotive News, dat zich baseert op berichtgeving in de Italiaanse media.

De introductie op de Amerikaanse markt loopt verdere vertraging op, omdat de voor medio 2013 aangekondigde cross-over niet meer op planningen te vinden is.

De Giulia, de opvolger van de 159, is er op z'n vroegst in 2014 en dus blijft alleen nog de 4C sportauto over voor 2013. En juist voor die auto is het uiteindelijk onzeker of die in de Verenigde Staten op de markt komt.

Prematuur

"Dit lijkt me nogal premature berichtgeving", laat een woordvoerder van de FIAT Groep Nederland weten. "Want Sergio Marchionne gaat pas op 30 oktober tijdens een belangrijke bijeenkomst z'n plannen toelichten. Dus tot die tijd is het niet zo zinnig om hierover te speculeren."

Dit is vervelend nieuws voor de fans van het Italiaanse merk. De Verenigde Staten speelt namelijk een belangrijke rol in de groeiplannen van Alfa Romeo. In 2014 had het land zorg moeten dragen voor 85.000 van de 500.000 op jaarbasis geplande auto's, maar dat lijkt met het geschetste introductieschema lastig haalbaar.

Dat zag topman Sergio Marchionne ook in, en dus verlaagde hij de verkoopverwachtingen in november naar 400.000 stuks voor 2014.

Geen overname

Momenteel zit Alfa Romeo nog ver van die aantallen. In 2011 verkocht Alfa Romeo weliswaar 18 procent meer auto's dan in 2010, maar het waren er wereldwijd nog altijd maar 132.000. In de eerste maanden van 2012 daalden de verkopen door de recessie ook nog eens met 31 procent.

In de Italiaanse media blijven verder berichten rondzingen over een overname van Alfa Romeo door de Volkswagen Groep. De kans daarop lijkt echter klein, want het Duitse concern heeft onlangs gezegd z'n merkenportfolio voorlopig niet te willen uitbreiden. Bovendien liep een eerdere flirt van Volkswagen met Alfa Romeo al eens op niets uit.

De woordvoerder van Alfa Romeo bestrijdt deze berichten: "Dit zijn geruchten die om de drie maanden opduiken door media die elkaar 'napapegaaien'. Enige tijd geleden heeft Sergio Marchionne al gezegd dat de Fiat Group Alfa Romeo niet kwijt wil en dat is nog steeds zo. Absolute onzin dus, dit."

Bekijk 2 foto's in groot formaat