AMSTERDAM - Volkswagen doet niet al te geheimzinnig meer over z’n zuinigheidswonder XL1.

Vorige week zagen we al de buitenkant van de auto, nu kregen onze spionagefotografen ook de kans om het interieur goed op de foto te zetten.

Dat is specifiek interessant, omdat we nu duidelijk zien dat Volkswagen ook voor de productieversie een binnenste van koolstofvezel in gedachten heeft. Helemaal vanzelfsprekend was dat niet, want een interieur van koolstofvezel is flink duurder dan een conventioneel interieur. Typisch dus iets wat bij de transformatie naar productieauto kan sneuvelen.

Juist voor zuinigheidswonder XL1 is dat koolstofvezel interieur echter extreem belangrijk. Een koolstofvezel binnenste betekent een lager gewicht en gewichtsreductie geldt als een van de belangrijkste manieren om een laag verbruik te bewerkstelligen. En laat dat lage verbruik nu net een speerpunt zijn bij de ontwikkeling van de XL1.

Aandrijflijn

Uiteraard speelt ook de aandrijflijn een belangrijke rol bij het tot stand komen van het lage verbruik. Op de concept-car werd de aandrijving van de XL1 verzorgd door een 0,8 liter metende tweecilinder diesel van 48 pk en 120 Nm, die samenwerkt met een elektromotor van 27 pk en 140 Nm.

De elektromotor wordt gevoed door lithium-ion accu’s en schakelen gaat via een zeventraps DSG-transmissie. De topsnelheid is begrensd op 160 km/h, 0-100 gaat in 11,9 seconden. Volgens Volkswagen zou de XL1 goed moeten zijn voor een verbruik van een liter diesel op 111 kilometer, wat neerkomt op 0,9 l/100 km en een Co2-uitstoot van 24 g/km.

Kleine serie

Het is de bedoeling van Volkswagen om vanaf 2013 een kleine serie van de XL1 via de lease op de markt te brengen. Het is voor particulieren niet mogelijk om zo’n zuinige Volkswagen te kopen.

Bekijk foto's van de Volkswagen XL1 in groot formaat