Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Maandag 5 juni 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Volkswagen XL1 toont carbon binnen

Volkswagen XL1 toont carbon binnen

Door Autoweek

04 sep 2012 om 08:54
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
AMSTERDAM - Volkswagen doet niet al te geheimzinnig meer over z’n zuinigheidswonder XL1.

Vorige week zagen we al de buitenkant van de auto, nu kregen onze spionagefotografen ook de kans om het interieur goed op de foto te zetten.

Dat is specifiek interessant, omdat we nu duidelijk zien dat Volkswagen ook voor de productieversie een binnenste van koolstofvezel in gedachten heeft. Helemaal vanzelfsprekend was dat niet, want een interieur van koolstofvezel is flink duurder dan een conventioneel interieur. Typisch dus iets wat bij de transformatie naar productieauto kan sneuvelen.

Juist voor zuinigheidswonder XL1 is dat koolstofvezel interieur echter extreem belangrijk. Een koolstofvezel binnenste betekent een lager gewicht en gewichtsreductie geldt als een van de belangrijkste manieren om een laag verbruik te bewerkstelligen. En laat dat lage verbruik nu net een speerpunt zijn bij de ontwikkeling van de XL1.

Aandrijflijn

Uiteraard speelt ook de aandrijflijn een belangrijke rol bij het tot stand komen van het lage verbruik. Op de concept-car werd de aandrijving van de XL1 verzorgd door een 0,8 liter metende tweecilinder diesel van 48 pk en 120 Nm, die samenwerkt met een elektromotor van 27 pk en 140 Nm.

De elektromotor wordt gevoed door lithium-ion accu’s en schakelen gaat via een zeventraps DSG-transmissie. De topsnelheid is begrensd op 160 km/h, 0-100 gaat in 11,9 seconden. Volgens Volkswagen zou de XL1 goed moeten zijn voor een verbruik van een liter diesel op 111 kilometer, wat neerkomt op 0,9 l/100 km en een Co2-uitstoot van 24 g/km.

Kleine serie

Het is de bedoeling van Volkswagen om vanaf 2013 een kleine serie van de XL1 via de lease op de markt te brengen. Het is voor particulieren niet mogelijk om zo’n zuinige Volkswagen te kopen.

Bekijk foto's van de Volkswagen XL1 in groot formaat

Eerder

  • 29 aug 2012 om 12:42
    Volkswagen test prototype XL1
    Volkswagen test prototype XL1
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail


Aanbevolen artikelen

Net binnen

  • 13:22
    Jumbo bekijkt of het met sommige producten wat minder kan
  • 12:59
    Hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman verruilt NU.nl voor NOS Sport
  • 12:48
    Dronken bestuurder belandt met auto in Eindhovense Action
  • 12:18
    Stelling: NL-Alert schiet tekort als waarschuwingssysteem

Meest gelezen

  • 1
    Topspits Zlatan Ibrahimovic (41) zet per direct punt achter glansrijke loopbaan
  • 2
    Jutta Leerdam wil niet reageren op aantijgingen van wangedrag tegen Jake Paul
  • 3
    Harry Styles-fans slapen door storing in Ziggo Dome, Rode Kruis helpt in Utrecht
  • 4
    Meer mensen met zwaar beroep kunnen eerder stoppen met werken
  • 5
    Maandagochtend geen treinen in en rond Amsterdam, veel reizigers gestrand


Nieuwsvideo's

  • Zo zijn smokkelaars van Russische olie de radar te slim af
    Zo zijn smokkelaars van Russische olie de radar te slim af
  • Dronken bestuurder belandt met auto in Eindhovense Action
    Dronken bestuurder belandt met auto in Eindhovense Action
  • Zlatan Ibrahimovic neemt in tranen afscheid als profvoetballer
    Zlatan Ibrahimovic neemt in tranen afscheid als profvoetballer
  • Britten scheuren rond op grasmaaiers tijdens bijzondere race
    Britten scheuren rond op grasmaaiers tijdens bijzondere race

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden