AMSTERDAM - Dat Volkswagen-topman Martin Winterkorn ambitieus is mag duidelijk zijn, het concern integreerde dit jaar de merken Ducati, MAN en Porsche.

Daarmee komt het aantal merken in het portfolio op twaalf. Volgens Winterkorn is dat voorlopig wel even genoeg.

In een soort automotive Blitzkrieg voegde het Volkswagen concern dit jaar de motorfietsfabrikant Ducati en vrachtwagenbouwer MAN toe aan het toch al goed gevulde merkenportfolio. Daarnaast werd de aankoop van Porsche afgerond, waardoor er nu twaalf labels aan de Wolfsburgse fabrikant toebehoren.

In het Duitse Handelsblatt liet topman Martin Winterkorn zich ontvallen dat het nu wel even klaar is. “We hebben op dit moment genoeg te doen met onze merken krijgen waar we willen zijn,” zo liet hij optekenen.

Geruchten

Daarmee spreekt hij geruchten tegen dat het merk z’n oog zou hebben laten vallen op het Maleisische Proton: "We moeten zeker groeien in Zuidoost Azië, maar dat betekent niet dat we Proton zullen opkopen, zoals sommigen speculeren.”

Ook de eeuwigdurende strijd om het merk Alfa Romeo lijkt voorlopig even in een luwe fase te verkeren. “Het is geen geheim dat ik Alfa een interessant merk vind, maar momenteel zijn we druk genoeg met onze andere merken.”

Analisten verwachten dat, mocht Proton of Alfa voor een lage prijs worden aangeboden, Volkswagen alsnog zal happen. Aangezien Proton door andere partijen wordt beoogd, blijft dat hoogstwaarschijnlijk speculatief. Fiat heeft bovendien geen concrete plannen om Alfa in de vitrine te zetten.

Tussen neus en lippen door deelt Winterkorn nog wel een tik uit aan het adres van Fiat-topman Sergio Marchionne. Laatstgenoemde beschuldigde Volkwagen er eerder van een prijzenoorlog in Europa te willen ontketenen. Volkgens Winterkorn is dat onzin. “Succes komt naar wie de juiste auto op de juiste tijd op de juiste plaats bouwt.”