AMSTERDAM – Autofabrikanten Ford en Toyota liggen in de clinch over wie nou wereldwijd de meest verkocht auto produceert in het eerste halfjaar van 2012.

Ford verklaarde onlangs dat de Focus de beste verkocht auto is en haalt daarbij een rapport van onderzoeksbureau IHS Automotive aan. Van de Focus zouden er 489.616 auto's verkocht zijn.

Toyota vindt dat de Corolla, met een afzet van 603.840 auto’s, de populairste personenauto was, zo meldt persbureau Bloomberg.

Voor marketingdoeleinden is het voor beide autofabrikanten aantrekkelijk om de hegemonie te vestigen op dit vlak.

Afgeleide modellen

Het probleem draait om de afgeleiden van beide modellen. Chris Hopson, analist bij IHS Automotive, geeft toe dat Toyota de cijfers misleidend kan vinden. IHS berekende de verkopen zonder de afgeleide modellen.

De Focus wordt overal onder hetzelfde model verkocht, maar de Corolla wordt bijvoorbeeld in Europa als de Auris, in Japan als de Verso en in de VS nog onder de naam Matrix verkocht.

Wantrouwig

Een marketingdeskundige benadrukt dat het van waarde is voor autofabrikanten om de populairste auto te hebben, hoewel het moeilijk in cijfers valt uit te drukken.

“In onderzoeken verklaren deelnemers dat ze aankopen verklaren doordat een voertuig populair is”, aldus Ian Beavis, voormalig marketingdirecteur van Ford, Kia en Mitsubishi. “Ze houden ervan om tot de succesvolle groep te behoren en het werkt ook andersom. Mensen zijn wantrouwig tegenover modellen die niet populair zijn.”