Continental maakt elektrische Mégane

AMSTERDAM - Op het gebied van elektrische auto’s pakt Renault het momenteel groots aan, met onder meer de Twizy, Fluence en Kangoo Z.E. Een elektrische Mégane ontbreekt echter nog.

Bandenfabrikant Continental nam daarop alvast een voorschot door een elektrisch prototype van de huidige Mégane te ontwikkelen.

Volgens de fabrikant wordt het prototype al uitgebreid getest in het dagelijkse verkeer. Het prototype maakt gebruik van een 18 kWh accupakket dat 154 kilo weegt en in de wagenbodem geplaatst kan worden.

Daardoor is de elektrische Mégane even praktisch als de gewone, zo beweert Continental.

Reikwijdte

Een 95 pk en 226 Nm sterke elektromotor drijft de voorwielen aan, waarmee de elektrische auto in 11,9 seconden naar de 100 km/h kan sprinten. Volgens de fabrikant is de reikwijdte zo’n 150 kilometer en dankzij een nieuw laadsysteem, On-Board-Charger genaamd, kan het accupakket in 2,5 uur volgeladen worden.

Uiteraard zijn er ook speciale banden ontwikkeld voor de e-Mégane, zogenaamde Conti.eContacts. Dankzij de bijzondere maat, 195/55R20 en het aerodynamische ontwerp van de wielen is de rolweerstand met maar liefst 30 procent gereduceerd. Volgens Continental kan dit tot 10 procent meer actieradius opleveren.

Vingeroefening

Deze vingeroefening dient overigens vooral als rijdend testcentrum voor dit soort nieuwe technieken. De elektro-Mégane zelf zullen we dan ook niet op de weg zien, maar de nieuwe banden en het laadsysteem waarschijnlijk wel.

Bekijk foto's van de Renault Mégane in groot formaat

Lees meer over:
Tip de redactie