
Volkswagen test prototype XL1
Het is de laatste dagen druk in de Spaanse Sierra Nevada met testende prototypes. Ook Volkswagen is van de partij en vanuit Wolfsburg is een XL1 plug-in-hybride richting het zuiden gestuurd.
Het studiemodel van deze zeer gestroomlijnde (Cw-waarde 0,19) tweepersoons coupé zagen we voor het eerst op de autobeurs van Qatar.
Een paar maanden geleden werd bekend dat de auto in een oplage van maximaal 100 stuks gebouwd gaat worden bij de firma Karmann in Osnabrück. Opmerkelijk: de XL1 is niet te koop van particulieren maar zal alleen geleast kunnen worden.
Knullig
Onder de koplampen is een sliert ledlampjes gemonteerd en de beschermplaten bij de achterwielen zijn voor de gelegenheid verwijderd. Was het niet alleen om aerodynamische redenen, dan wel om esthetische want de achter heeft de XL1 een kleinere spoorbreedte van de voor en dat ziet er toch een beetje knullig uit.
De aandrijving van de XL1 wordt verzorgd door een 0,8 liter metende tweecilinder diesel van 48 pk en 120 Nm, die samenwerkt met een elektromotor van 27 pk en 140 Nm. De elektromotor wordt gevoed door lithium-ion-accu’s en schakelen gaat via een zeventraps DSG-transmissie.
De topsnelheid is begrensd op 160 km/h, 0-100 gaat in 11,9 seconden. Volgens Volkswagen zou de XL1 goed moeten zijn voor een verbruik van een liter diesel op 111 kilometer, wat neerkomt op 0,9 l/100 km en een Co2-uitstoot van 24 g/km.