AMSTERDAM - De Trident Iceni is na vier jaar radiostilte klaar en doet iets waar andere supercars alleen maar van dromen: superprestaties combineren met een laag verbruik.

De Iceni heeft geen jankende toerenmotor die op benzine loopt onder de kap, maar een turbodiesel. Het is een blok met een cilinderinhoud van 6,6 liter.

In de eenvoudigste tuning levert het blok al 430 pk en 1.290 Nm koppel dankzij de 'Torque Multiplication Technology'. Maar eigenlijk wil je natuurlijk de variant met 660 pk en 1.425 Nm, die Trident ook aanbiedt.

De sprint naar 100 km/h kost 3,7 seconden en de topsnelheid is ongeveer 320 km/h. En aangezien het een diesel is, valt het verbruik ook nog reuze mee. Bij een constante snelheid van 70 mijl per uur (ongeveer 115 km/h) draait de diesel slechts 980 toeren per minuut. Dat betekent een verbruik van 1 op 29(!) en een actieradius van meer dan 3200 kilometer op één tank diesel.

De Trident Iceni debuteert op de Salon Privé in Londen, die begin september plaatsvindt. De productie vindt plaats in Norfolk en in Engeland mikt Trident op een prijs van 75.000 pond. Nu alleen hopen dat we niet weer vier jaar op een volgend levensteken hoeven te wachten...

Bekijk foto's van de Trident Iceni in groot formaat